Sam's Biografie

 

Sam van der Wouden-Diedericks, begon haar carrière als Maria CM (Ria) Diedericks.

Ze studeerde Beeldende Kunst aan een van de prestigieuze Kunstacademies in Zuid-Afrika (University of Technology, Vanderbijlpark) met als hoofdvak Grafische vaardigheden, Etsen, Zeefdrukken en Lithografieën, haar fascinatie voor grafische lijnen, etnologie en genealogie, hoe verschillende genen en culturen menselijke gezichten vormen, dit alles is zichtbaar in haar figuratieve en abstracte werken, die gevuld zijn met allegorische symboliek.  Ze verblijft nu het grootste deel van het jaar in Nederland, met uitzondering van haar voortdurende reizen terug naar de Afrikaanse bush, bergen en zee.  Ze werkte als grafisch ontwerper, ontwikkelde haar illustratieve vaardigheden en haar organisatievaardigheden in communicatie en PR (wat leidde tot een B.Comm bij UNISA). In een later stadium studeerde ze Keramische Beeldhouwkunst, en leerde computervaardigheden aan 3e jaars Grafische studenten.

Ze is een gedisciplineerde en productieve kunstenaar, ze werkt elke dag, gemotiveerd door een sterke esthetische verkenning. ze wisselt figuratieve en abstracte werken af, in verschillende media en maten - haar droom is om werken op een monumentale schaal te maken.

Sinds 2001, geëmigreerd naar Nederland, is Sam ook kunstdocent en yogaleraar. Door dit werk staat ze dicht bij mensen met de behoefte om hun artistieke, fysieke, mentale en creatieve behoeften te verkennen, door haar leringen helpt ze hen hun balans te vinden door middel van artistieke en fysieke expressie.

"De aanwezigheid van lijn en fractals in mijn werk is een viering van ritme tussen positieve en negatieve ruimtes die concurreert in een uitdrukking van absolute emotie en ultieme vorm, het vinden van balans tussen de lijnen en ruimtes, het bouwen van vorm in de negatieve ruimte, de energie rond een vorm"

Ze boetseert de vorm - (positieve ruimte) en tegenvorm (negatieve ruimte) met licht en schaduw, met energie en beweging, de snelheid van het oog wordt vastgelegd in de beweging van de lijn volgens contour en ritme, waardoor een visuele speeltuin van lijn en emotie ontstaat. Een dans op zich'!

"Tekenen is voor mij het zichtbare resultaat van een veelheid aan beslissingen die tegelijkertijd plaatsvinden, gegenereerd door de achtergrond van een grafische en fotografische cultuur" Abstractie stelt intuïtie in staat om in volledige mate de onbewuste herinnering aan vorm en vorm van geheugenbewustzijn te weerspiegelen. Bevrijd van figuratieve rationaliteit, volgt de grafische lijn een geïmproviseerde weg, gesmeed in ervaring en cultuur die de kunstenaar diep bewoont. "

Een singulariteit en gevoeligheid zijn te vinden in de continue vormen en beweging, deze draad drijft de kunstenaar, het spel van ritme en vorm, de vorm binnen een vorm, de magische wiskunde van de zichtbare wereld. Tekeningen van Sam zijn bijna driedimensionaal -, organisch ontmoet geometrisch, abstractie ziet eruit als een dans tussen realisme en fractals, waar er nooit een herhaling van beweging is, hoewel het inherent patroonvorming is. Het is geen toeval dat ze een verband vindt tussen tekenen en muziek, woorden en natuur, allemaal in de taal en in de expressie, een soort visueel 'earthmusicpoem'.

Ze noemt zichzelf een ALLEGORISCHE SYMBOLIST, waar elk merkteken, elke regel betekenis heeft die is afgeleid van een leven lang onderzoek en praktijk.

 

FACESCAPES (geluid en woorden).

Sam portretteert bijna uitsluitend gezichten. "De observatie van het menselijk gezicht is subjectief, we scannen voortdurend naar informatie, we vangen de stemming, emotie en karakter die eruit voortkomen, het biedt een oneindig scala aan houdingen en emoties, een reactie erop. "  We passen allemaal emotiedetectie toe bij het zien van een gezicht, het is instinctief. Deze spontane interpretatie komt voort uit een natuurlijke staat van herkenning en sociale koestering, de overlevingsgevechts- of vluchtmodus. Sam is een waarnemer, een mentale scanner, ze onthoudt visueel al deze aanwijzingen, wat in een droomtoestand ("ze droomt deze gezichten"), leidt tot portretten, waar je jezelf misschien zelfs herkent. Ze schildert meestal vanuit het hoofd, maar zelden uit foto's die ze heeft gemaakt van onderwerpendie haar zoektocht naar intensiteit, complexiteit en continuïteit ondersteunen. Haar portretten worden bewoond door personages die hen in hun tweedimensionaliteit inhoud en ziel geven. Ze streeft naar emotie in plaats van realisme!.

 

TREESCAPES & ONDERLINGE VERBONDENHEID.

 

"Wij zijn van deze aarde! We zijn aan elkaar gebonden in deze Cirkel van het leven, niets is eeuwig - het is allemaal een illusie, het is allemaal een droom"

Sam heeft een begrip en diepe verbondenheid met die binnenruimte, waar dromen leven en haar ware aard overvloedig aanwezig is, fysieke muren de geest niet beperken.

Tijd doorbrengen in de natuur maakt ons bewust van de heilige dimensies van het leven en verbindt ons met een bron van nieuwsgierigheid, mededogen en veerkracht van binnen. De natuur voedt onze creativiteit en wekt de vrijheid op om ons ware zelf te uiten. "

 

FOTOGRAFIE (grassen en dergelijke!).

DE CIRKEL VAN HET LEVEN - Ritme en patronen (fractals).

 

Door middel van fotografie kan Sam op een abstracte manier observeren, het spel van licht op schaduw, het bestaan van vorm in vorm. De basisstructuur en regels in de natuur zijn te vinden in de wiskunde. Basiselementen zijn niet alleen te vinden in Hoe te tekenen waar je basiswiskunde gebruikt, maar zijn de kracht van de elementen van de natuur - bijvoorbeeld Vuur, Aarde, Water, Wind en Ether, die allemaal symbool staan voor kleur en energie! Die op zijn beurt kan worden teruggetrokken naar de fundamentele menselijke ervaring! "Earthpoetry!"

Muziek en dans.

Wij zijn Rhythm and Sounds, het is intrinsiek aan het mens-zijn om te communiceren door middel van geluid, beweging, spraak en kunst.  Communiceren in deze kunstvormen kan ritme en harmonie brengen in het lichaam-geest complex!

In hart en nieren is Sam een activist en natuurbeschermer, een strijder voor wat juist en zuiver is, voor wat eerlijk en waar is. De natuur heeft haar eigen evenwichtsmiddelen. Als je de natuur observeert, zul je zien dat de vijf elementen die de basis vormen tegenover elkaar staan, bijvoorbeeld.  water vernietigt vuur, vuur vernietigt lucht. Daarin is een balans te vinden! De Yin en Yang, de flow en de rust, de stilte en de storm.

 

MINDSCAPES en wiskunde.

De praktijk van tekenen, schilderen en beeldhouwen is een continu proces dat wordt gekenmerkt door het streven naar visueel evenwicht. Het is ook een transpositie van de zoektocht naar innerlijke balans.  Materie verzet zich tegen ons wanneer we schilderen of beeldhouwen, deze weerstand van materiaal of medium is het ultieme gesprek dat we hebben met onszelf en het medium, het plezier om een visueel gesprek te vormen door het gebruik van kleur en medium of het nu 2 of 3 dimensionaal is!

Deze communicatie resulteert in een wereld die uiteindelijk Allegorisch is. "Mijn representatie van het menselijk gezicht en het natuurlijke woord geeft aanleiding tot een zoektocht naar identiteit." Alles is met elkaar verbonden, het ene medium voedt het andere in deze zoektocht. Het tekenen van de natuurlijke wereld en gezichten heeft ertoe geleid dat ze emoties en oorsprongen bekijkt en vastlegt, gevoelig wordt voor patronen en fractals en wiskundige vergelijkingen. Door deze observaties te delen, kon ze de werking van haar eigen geest definiëren, haar ervaring van verlies en het opnieuw opbouwen van haar eigen realiteit.

 

EEN OVERLEVENDE.

Op jonge leeftijd overleefde Sam een bijna dood auto-ongeluk waardoor ze nog steeds herstellende was na jaren van operaties en het verlies van vrienden en geliefden.  Weg van familie en de manier van leven waarmee ze opgroeide, werd ze de Hybride; ze schildert haar leven, integreert al haar ervaringen in een puzzel van het leven, ze bezit deze ervaring en ze bevrijdde zichzelf, ontwikkelde een minder geremde, een meer directe expressie. Ze houdt ervan om de kijker mee te nemen in de emoties die ze heeft ervaren.  Voor haar is een kunstwerk klaar als ze de kijker naar binnen kan trekken, ze hun eigen emoties kan laten ervaren in het kijken,

"Kunst ligt in het oog van de toeschouwer!"

 

DROOMLANDSCHAPPEN EN DE ELEMENTEN VAN SYMBOLIEK.

 

Sam definieert zichzelf als een allegorische symbolist, in die zin dat haar symboliek de representatie overstijgt, het haarin staat stelt  het heilige te bereiken, om een dimensie van pure contemplatie te bereiken.

Altijd bedoeld om die innerlijke sleepboot zichtbaar te maken (de sleepboot van Afrika), beperkt Sam zich niet langer tot het proberen in te passen in de Nederlandse manier van representeren, in hart en nieren een Zuid-Afrikaanse, ze heeft nog geen interesse om het Nederlandse Landschap te schilderen, deze worden ervaren door het gebruik van Fotografie, een enthousiaste fotograaf van patronen en textuur (een inherente fascinatie voor bomen en gras,  vormen en kleur). Ze legt haar vrije gebruik van lijn over elkaar heen in abstracte en figuratieve werken, die met haar griezelige vermogen van het gebruik van kleur en vorm de diepere betekenis en symboliek bereiken die aan kleur en symbolen kleeft. Ritueel en symbolisme definiëren haar, waar ze op het eerste gezichtvoorzichtig was met de intrinsieke emoties die daaruit voortkomen, met oefening en technisch gemak is er meer vrijheid om alle praktijken samen te combineren ... Het geeft meer intensiteit, beweging en nuances aan haar werk. Sam's artistieke reis is een symbiose van haar opgroeien in Afrika, wonen in Nederland, het overleven van een groot auto-ongeluk en het zijn van een Kunst, Yoga en Mindfulness leraar, binnen dit alles is er balans te vinden, een zekere je nais ce quas, een geschenk van het leven en het genot daarvan!

Dit is waar haar voortdurende interesse ligt, de kleuren, geuren, geluiden en beelden van Afrika, ze is Afrikaans, ze is een Zuid-Afrikaanse Mark Maker!

Haar Droomwereld gaat verder....